Samarbete med Uppsala Universitet

Västra Stenhagenskolan ingår i ett avtal där de som studerar till ämneslärare termin 1-6 på Uppsala Universitet har möjlighet att göra sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) hos oss.

Hur påverkar det mig som elev på skolan?

Det innebär att du någon gång under vårterminen eller höstterminen kanske undervisas av någon som studerar till ämneslärare. Studenten är med och observerar och deltar under några lektioner tillsammans med sin handledare (din lärare) innan den börjar undervisa själva med stöd av sin handledare.

Vem ansvarar för VFU-studenterna?

På skolan finns det kontaktperson, kontaktlärare och VFU-handledare som alla deltar i processen som det innebär att ta emot och förvalta VFU-studenternas tid på bästa sätt. De som handleder VFU-studenter har gått en handledarutbildning för att kunna ge VFU-studenterna en bra tid på skolan.

Vill du göra din VFU hos oss?

Det är du som studerar till ämneslärare termin 1-6 som kan göra VFU på vår skola. VFU-samordnare arbetar övergripande på Utbildningsförvaltningen och ansvarar för att placera ut studenter inom alla skolformer. Våra VFU-samordnare når du via: vfu@uppsala.se.

Här kan du läsa mer om hur det fungerar att vara partnerskola.

Uppdaterad: