Studie- och yrkesvägledare

Monica Tibell

Studie- och yrkesvägledare
På plats alla dagar förutom torsdagar

Vad gör en studie- och yrkesvägledare?

Jag som studie- och yrkesvägledare (SYV) arbetar med elever i åk 7-9. Jag träffar elever vid olika lektionstillfällen och i individuella vägledningssamtal. I de enskilda vägledningssamtalen ger jag stöd främst inför val av fortsatta studier- och/eller yrke. Vägledningssamtal ska erbjudas alla elever i åk 9. Enskilda samtal erbjuds även åk 7 och åk 8-elever, främst i studiemotiverande syfte.

Jag har kunskaper om alternativa vägar framåt för elever med utmaningar i skolan. Jag är delaktig i att underlätta övergången mellan grundskola till gymnasieskola.

Du som elev kan vända dig till mig om du till exempel har svårt med motivationen i skolan, vill ha information och vägledning kring gymnasieval och/eller har frågor kring studier, yrken och arbetsmarknad.

Jag finns också här för dig som är vårdnadshavare eller annan anhörig.

Välkommen att kontakta mig om du har frågor kring gymnasievalet!

Uppdaterad: