Skolstart 2021-01-12

Välkomna tillbaka! Skolan kör igång enligt schema tisdagen den 12 januari kl. 8.20. Viktig information inför skolstarten får ni av vår rektor Markus och vår biträdande rektor Erica. Information även från Uppsala Kommun.

Information inför skolstarten

Från Markus Holgersson till vårdnadshavare, elever, personal, mentor och lärare på Västra Stenhagenskolan.

Hej!

Vi vill önska alla elever varmt välkomna tillbaka efter julledigheten!

Som ni säkert hört i media har regeringen gett huvudmannen rätt att bedriva distansundervisning på högstadiet. Vår skola har haft en mycket låg smittspridning med ett fåtal fall av Covid-19 och vi kommer INTE att använda oss av möjligheten. Skolan kommer att vara öppen för alla elever på tisdag.

För att vi fortsättningsvis ska ha en låg smittspridning på skolan kommer vi fortsätta att hålla distans, ha god handhygien och att man är hemma när man har symtom. För att skapa större utrymme för eleverna i matsalen har vi köpt in tio nya bord. Vi kommer också att ha fler golv-dekaler och andra påminnelser i huset.

Vi påminner alla elever om att vara ute på raster och att gå utomhus så mycket som möjligt vid längre förflyttningar. Vi rekommende rar vidare att eleverna på högstadiet inte går till närliggande butiker under skoltid. Alla möten med Er vårdnadshavare kommer att vara digitala så även vårens utvecklingssamtal. Ni kommer att få mer information från Er klasslärare/mentor om detta. Vi kan tyvärr inte ta emot besök i skolan och vi ber er som lämnar och hämtar barn på fritids att göra det utan att gå in i lokalerna.

Vi behöver er hjälp med att få eleverna att förstå allvaret i situationen. Vi gör vad vi kan för att stoppa smittan i samhället, för att sjukvården inte ska bli överbelastad mm och vi tackar för ett gott samarbete med Er vårdnadshavare! Vi hoppas och tror att denna period snart ska vara över och att vi kan välkomna Er vårdnadshavare till skolan igen.

Nu ser vi fram emot en ny härlig termin. Skolan börjar den 12/1 och eleverna läser enligt schema.

Med vänliga hälsningar!

Markus Holgersson (rektor) ,

Erica De Korostenski (biträdande rektor)

Välkomna tillbaka till skolan!

Från Information Uppsala Kommun till Vårdnadshavare, Personal, Administratörer och Lärare i Uppsala

Vi hoppas att alla haft en skön ledighet, den har verkligen varit välförtjänt.

Nu ser vi fram emot att sätta igång vårterminens skolarbete. Pandemin är inte över och smittspridningen av covid-19 är fortfarande på en hög nivå i Uppsala. De skärpta rekommendationer som regeringen och Folkhälsomyndigheten presenterade strax före jul gäller fortfarande.

Hjälp till att stoppa smittan!

När skolan börjar och många arbetsplatser öppnar igen ökar kontakterna i samhället. Då är det extra viktigt att barn och vuxna är noga med:

• handhygien och att tvätta händerna noga och ofta

• att hålla avstånd

• att stanna hemma vid minsta symtom och kontakta www.1177.se för provtagning

• att undvika onödiga kontakter med andra människor

Utökade möjligheter till delvis fjärr- och distansundervisning på högstadiet

Regeringen har beslutat att högstadieskolor (åk 7-9) får utökade möjligheter att införa delvis fjärr- och distansundervisning. Innan fjärr- eller distansundervisning tas till som åtgärd behöver skolan först ha vidtagit andra övriga smittförebyggande åtgärder för att kunna upprätthålla social distans mellan personal och framförallt mellan olika klasser. Det generella beslut som Uppsala kommun planerar att fatta inför skolstart är att elever från olika skolor inte ska få undervisning i samma lokal. Grundsärskolan omfattas inte av den nya förordningen, där fortsätter undervisningen i skolans lokaler.

Minskad kontakt mellan elever från olika skolor

Utifrån den nya förordningen kommer årskurs 7-9 i Uppsala kommun att övergå till fjärr- och distansundervisning i ämnena modersmål, moderna språk, hemkunskap och and ra ämnen där elever från olika skolor har gemensamma undervisningsgrupper. Beslutet om att inte blanda grupper från olika skolor omfattar även årskurs 6, detta efter samråd med regionens smittskyddsenhet. Undervisningen kommer att genomföras i hemskolans lokaler eller på distans.

Rektor återkommer med information

Alla grundskolor i Uppsala kommun kommer att vara öppna som vanligt när terminen börjar. Det kan bli aktuellt med ytterligare distansundervisning på ert barns skola, exempelvis i vissa ämnen eller för vissa klasser eller årskurser, då kommer rektor meddela de elever och vårdnadshavare som berörs. Så länge ni inte får någon annan information ska barnen komma till skolan som vanligt. Skolans rektor kommer även gå ut med information och berätta för er vårdnadshavare vilka övriga åtgärder som skolan har vidtagit för att förebygga smittspridning.

Med vänlig hälsning

Erik O jala Christina Stenhammar