Tillsamans kan vi stoppa huvudlössen!

Då var det åter dags att ta gemensamma tag mot lössen. Vi uppmanar dig som vårdnadshavare att delta i terminens luskamningsdagar 16-17 januari.

MC900052559[1]

Under de senaste åren har det skett en ökad förekomst av huvudlöss. För att undvika spridning av huvudlöss ber vi dig som vårdnadshavare att tillsammans med ditt/dina barn delta i:

Jullovets luskamningsdagar

När alla elever kommer tillbaka till skolan efter en längre ledighet är risken för spridning av huvudlöss stor. Syftet med luskamningsdagar är att alla kammar sina barn under samma period och påbörjar behandling vid upptäckt av huvudlöss. Även om ditt dina barn inte tidigare drabbats av huvudlöss är det viktigt att delta

Tidigt upptäckt minskar risken för spridningen av huvudlöss.

Så här gör du:

Luskamma i vått hår, gärna med balsam, då det kan underlätta kamningen. Finkamma hela håret enligt instruktionerna nedan över et vitt papper eller en spegel för att upptäcka eventuella huvudlös lättare. Om de är besvärligt att luskamma håret kan du som  vårdnadshavare inspektera hårbotten noga framförallt i nacken och bakom öronen.

cid:image006.jpg@01D1493B.8A7422A0

12 januari 2016