Information: golv behöver bytas i Västra Stenhagenskolan och Västra Stenhagens förskola

Fastighetsägaren Skolfastigheter har upptäckt omfattande byggfel i golvet i den byggnad där Västra Stenhagenskolan och Västra Stenhagens förskola är belägna. Detta innebär att samtliga plastmattor i lokalerna behöver bytas ut.

En trolig orsak till golvskadorna är att golvmattorna installerades för tidigt i byggprocessen. Skadorna upptäcktes efter provtagning på fem olika platser i fastigheten.

Åtgärder vidtas för närvarande och fortsatt renovering av lokalerna planeras

Skolfastigheter har inte upptäckt några farliga ämnen genom de genomförda mätningarna i lokalerna, men det har konstaterats skador som kräver åtgärd genom renovering.

Skolfastigheter fick kännedom om byggfelet efter en genomförd utredning tidigare under våren. Verksamhetsansvariga och personal har informerats om resultaten. Nästa steg är att utarbeta en plan för renoveringsarbetet. Mattorna kommer att bytas ut inom en snar framtid, men exakt tidpunkt för arbetets påbörjande är ännu inte fastställd.

Verksamheten kommer att behöva evakueras under renoveringen

Byte av mattor kommer att påverka samtliga verksamheter i fastigheten, inklusive fritidsgård, bibliotek och lokaler som används av kulturförvaltningen (förutom idrottshallen). Arbetet kommer att genomföras i etapper, vilket innebär att hela eller delar av verksamheten måste flyttas och evakueras när bytet av mattor pågår. Platsen för evakuering och tidpunkten för detta är ännu inte fastställda, utan utreds för närvarande av Skolfastigheter och kommunens fastighetsstab. Kontinuerlig information kommer att tillhandahållas.

Vi kommer att göra vårt bästa för att renoveringen ska genomföras så smidigt som möjligt.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Markus Holgersson, rektor för Västra Stenhagenskolan, eller Pamela Redondo, rektor för förskolan.

31 maj 2023